Ajuntament d'Olot
Ajuntament d' Olot

En marxa la diagnosi sobre l’ús del català als comerços de la ciutat

Aquesta setmana s’ha iniciat la revisió de l’ús que les botigues d’Olot fan als rètols i cartells en una nova acció del Pla d’Impuls al Català que promou l’Ajuntament d’Olot juntament amb Dinàmig, l’Associació de Comerciants d’Olot (ACO), el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) i la Generalitat. S’han pogut visitar el 70% dels 600 comerços de la ciutat.

17 d'octubre de 2025


Aquesta segona setmana d’octubre s’ha iniciat la diagnosi de l’ús del català amb l’objectiu de dur a terme una auditoria completa sobre l’ús del català al comerç de la ciutat. En concret, els tècnics ja han revisat el 70% dels 600 establiments comercials d’Olot, la majoria situats al centre de la ciutat. L’Ajuntament d’Olot ha encarregat aquests treballs – com una de les accions de la Regidoria de Llengua Catalana - per comprovar que l’atenció que es fa als establiments i la retolació dels locals estiguin, com a mínim, en català. Es preveu que a finals d’any es disposi dels resultats de la diagnosi.

La normativa vigent estableix que la senyalització, els cartells fixos i els documents d’oferta de serveis dels establiments oberts al públic han d’estar redactats com a mínim en català. Una normativa que no s’aplica a les marques, noms comercials i als rètols emparats per la legislació de la propietat industrial, però sí a la proposta comercial.

La regidora de Comerç i Promoció de la Ciutat, Gemma Canalias, acompanyada per la regidora de Llengua Catalana, Susanna Pagès, han acompanyat els tècnics aquest divendres durant part de les diagnosis a la ciutat. “Es tracta de posar en valor la força que té el català com a eina de cohesió social. El comerç és un dels motors de la llengua i identitat de la pròpia ciutat i, per això, portem a terme aquesta iniciativa fent visita a l’exterior valorant la retolació i, alhora, s’entra a l’interior dels comerços per analitzar si l’atenció es fa en català”, ha comentat la regidora Gemma Canalias.

Un cop feta l’anàlisi s’entrega un seguit de documentació entorn la normativa de l’ús del català i els serveis d’acompanyament, assessorament i millora que disposen des de DinàmiG. “Es tracta de facilitar el camí i fer un canvi en positiu, cap una atenció més positiva a la ciutadania i, alhora, una defensa clara del català a la ciutat”, ha assenyalat la regidora de Llengua Catalana, Susanna Pagès.

 

Més accions per fomentar l’ús social del català a la ciutat

A part de les auditories, la regidoria de Llengua Catalana continua treballant en noves propostes per reforçar l’ús del català en tots els àmbits. El cicle de cinema en català d’aquest estiu, les polseres que s’han repartit durant les Festes del Tura, prop de 800 entrades de cinema en català gratuïtes per a l’alumnat de 5è de primària i el vídeo que recull l’experiència de quatre persones que aprenen català, en són alguns exemples.

Totes aquestes accions s’emmarquen en la campanya “En català amb tothom” que té per objectiu recordar la importància de mantenir l’ús del català en tots els contextos quotidians. Properament, també està previst posar en marxa la bústia del català, l’actualització del reglament intern de l’ús de la llengua catalana a l’Ajuntament d’Olot, noves mesures per fomentar la lectura en català a l’alumnat i la instal·lació de pancartes en català a les instal·lacions esportives de la ciutat, entre altres.

 

Suport de DinàmiG als comerços

Paral·lelament, en el cas de noves obertures comercials, DinàmiG fa arribar als titulars una carta informativa amb un resum de les principals obligacions legals en matèria lingüística. Aquesta tasca es reforça amb la iniciativa Comerços Aprenents” del Consorci per a la Normalització Lingüística, que porta la formació de català directament als establiments i facilita l’aprenentatge a les persones que, tot i necessitar-lo, no poden assistir als cursos oficials.

A més a més, l’any vinent Olot serà un dels municipis on es realitzarà l’Ofercat, l’estudi que mesura l’oferta comercial en català a partir de la retolació, la llengua oral de salutació o d’atenció al públic i la disponibilitat lingüística en català. Aquest treball, impulsat per la Generalitat, es va fer a Olot l’any 2010 i permetrà obtenir indicadors actualitzats de la situació.

 

 

  • Cat_3_
  • Cat_34_
  • Cat_2_
  • Cat_11 (2)_

    + 4

  • Cat_4 (2)_
  • Cat_10_
  • Cat_20_
  • Cat_1_
  • Auditories al comerç de la ciutat
Ajuntament d'Olot
© Ajuntament d'Olot - Passeig Ramon Guillamet, 2 - Tel. 972 27 91 01 Fax. 972 27 91 08 - 17800 OLOT - atenciociutadana@olot.cat