
Es tracta dels reconeixements a l’excel·lència arquitectònica més prestigiosos d’Europa que en aquesta 19a edició ha reunit 410 obres de 40 països. La Plaça Major és una de les quatre obres catalanes seleccionades entre les millors propostes d’arquitectura contemporània d’Europa.
9 de gener de 2026
El projecte de rehabilitació de la Plaça Major d’Olot ha estat seleccionat com a finalista del prestigiós Premi d’Arquitectura Contemporània de la Unió Europea, també coneguts com els Mies van der Rohe Awards 2026 (EUmies Awards). Així ho han donat a conèixer la Comissió Europea i la Fundació Mies van der Rohe. Al llarg de tres dies de deliberacions a Barcelona, el jurat ha examinat tots les propostes que demostren l’estat actual de l’arquitectura europea i, a través d’un comunicat, han donat a conèixer les obres finalistes.
En total les obres seleccionades s’estenen per 36 ciutats de 30 regions i 18 països. De les 40 finalistes, 7 són de l’estat espanyol i 4 de Catalunya: la GREENH@USE 140 de Barcelona, de l'estudi Peris+Toral Arquitectes; la rehabilitació de l'antiga fàbrica Vapor Cortès - Prodis 1923 de Terrassa, de l'estudi H Arquitectes; la Casa 10K de Barcelona, de l'estudi TAKK, i la intervenció a la plaça Major d'Olot, d'Un Parell d'Arquitectes.
Aquests són els reconeixements més importants i prestigiosos en l’àmbit de l’arquitectura contemporània a escala europea i la proposta olotina forma part del grup reduït de 40 projectes finalistes escollits pel jurat internacional dels premis entre desenes de candidatures d’arreu del continent.
Un reconeixement a la qualitat de l’arquitectura catalana
La presència de 4 projectes catalans entre els finalistes seleccionats als EUmies Awards 2026 posa en relleu el bon moment de l’arquitectura feta al país i el seu impacte a escala internacional. En aquest context, la Plaça Major d’Olot destaca com un exemple de transformació urbana basada en la qualitat arquitectònica, el respecte pel patrimoni i la millora de l’espai públic.
En concret, en el cas olotí, el jurat ha valorat especialment la capacitat del projecte per renovar un espai històric sense perdre’n l’essència, reforçant-ne el paper com a punt de trobada ciutadana, eix comercial i escenari de la vida social i cultural de la ciutat.
La renovació d’Olot, entre les millors obres arquitectòniques d’Europa
Els European Union Prize for Contemporary Architecture / Mies van der Rohe Awards reconeixen biennalment les obres més destacades construïdes a Europa.
Els projectes guanyadors es donaran a conèixer durant els EUmies Awards Days 2026, que tindran lloc el mes de maig a Barcelona, coincidint amb la celebració de Barcelona Capital Mundial de l’Arquitectura 2026. El programa inclourà la cerimònia de lliurament dels premis al Pavelló Mies van der Rohe, així com debats, conferències i una exposició amb les obres seleccionades.
Des de l’Ajuntament d’Olot es valora aquesta selecció com un reconeixement i motiu d’orgull per a la ciutat, alhora que suposen una mostra de l’encert del projecte impulsat per renovar la Plaça Major. La distinció internacional reforça el posicionament d’Olot com una ciutat que aposta per la qualitat urbana, l’arquitectura contemporània i la millora dels espais públics al servei de la ciutadania i arriba després que el projecte de Regeneració del Nucli Antic d’Olot hagi estat el millor valorat de tot Catalunya del Pla de Barris i Viles.
“Aquest assoliment també posa en valor el treball conjunt entre administració, equips tècnics i professionals, així com la importància de projectar una visió de ciutat sostenible, cohesionada i arrelada al territori”, ha destacat el regidor d’Urbanisme d’Olot, Jordi Güell.
Rehabilitació de la Plaça Major d’Olot, un projecte premiat
La millora de la Plaça Major també va ser seleccionada com un dels 40 projectes finalistes per a la XVII Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme (BEAU). En aquest cas, el guardó vol posar en valor el paper decisiu de l’arquitectura en la transformació dels espais públics, privats, urbans i territorials.
L’any passat, aquest projecte ja va ser premiat en els premis La Casa de la Arquitectura. El jurat va valorar la intervenció com a “gest col·lectiu i un acte de cures i forma de teixir la memòria col·lectiva”. Alhora, també va posar en valor la voluntat de la intervenció com eina per “teixir ponts entre el passat i el futur dels espais públics”.
Realitzat per Un Parell d’Arquitectes (Eduard Callís i Guillem Moliner), Clàudia Calvet, Quim Domene i Pep de Solà-Morales, l’actuació va ser impulsada per l’Ajuntament d’Olot i va comptar amb la col·laboració de les persones que viuen i treballen a la plaça, les propietàries dels immobles i tècnics municipals.
El projecte és l’evolució de la línia de treball posada en pràctica a la plaça del Carme, guanyadora del Premi FAD 2022 i la Biennal Iberoamericana d’Arquitectura i Urbanisme, en una iniciativa col·laborativa on es va treballar conjuntament amb la comunitat de veïns i veïnes per a l’activació de les plantes baixes i el patrimoni.