Ajuntament d'Olot
Ajuntament d' Olot

Nova enquesta al comerç d’Olot

L’Ajuntament d’Olot, amb la col·laboració de l’Associació de Comerciants (ACO), promou una nova enquesta adreçada als establiments comercials a fi de conèixer amb exactitud les seves necessitats, objectius i inquietuds. A partir dels resultats obtinguts s’impulsaran de forma conjunta noves mesures i accions dinamitzadores, així com futurs projectes de millora del sector.

11 de març de 2023


A partir d’aquesta setmana, els comerciants d’Olot podran participar en un qüestionari amb l’objectiu de donar a conèixer la seva situació actual en diferents aspectes del negoci. Es tracta d’una iniciativa que es torna a posar en marxa des de l’Ajuntament d’Olot i l’Associació de Comerciants d’Olot amb l’objectiu de conèixer de primera mà les opinions, necessitats i inquietuds dels comerços de la ciutat. D’aquesta manera, es podrà prendre el pols al sector per tal de determinar i impulsar mesures conjuntes de millora.

En els darrers anys, s’han produït canvis significatius en l’àmbit del comerç, vinculats principalment a aspectes tecnològics, logístics, socials o laborals. Actualment, sorgeixen nous reptes que requereixen buscar conjuntament eines per fer-los front.

L’enquesta telemàtica i presencial es pot respondre a través d’aquest enllaç, a través de la pàgina web l’Associació de Comerciants  (www.acolot.com), així com directament a les oficines DinàmiG, situades al carrer Tomàs de Lorenzana, número 15. A part, es difondrà a través de les xarxes socials, plataformes i butlletins electrònics, i s’hi pot participar fins al pròxim dilluns, 27 de març.

L’objectiu és recollir tota la informació possible per fer un diagnosi de la situació. Per això, les preguntes fan referència als serveis que ofereixen els establiments d’Olot, la seva activitat i tipologia de clients així com el personal, la formació, l’evolució del negoci i factors vinculats amb la sostenibilitat i la innovació.

Una vegada analitzada la informació rebuda, es presentaran els resultats a tots els comerciants i s’estudiaran possibles accions i mesures de millora. «El teixit comercial és un dels pilars més importants de l’economia local», assegura la regidora de Comerç de l’Ajuntament d’Olot, Gemma Canalias. "La seva contribució en la cohesió social i la vertebració urbana, a més de generar llocs de treball i ser el motor de l’activitat econòmica, és un sector capaç de promoure un ampli ventall d’activitats que fomenten la convivència i estimulen les relacions socials. Es tracta d’un sector viu i arrelat als esdeveniments socials i culturals de la ciutat", detalla la regidora.

 

El comerç d’Olot, en dades

Segons dades de l’Observatori dels Centres Urbans i Comerç de les ciutats mitjanes Catalanes, actualment el sector comercial d’Olot ocupa a 4.161 persones distribuïdes en uns 660 establiments. Avui dia, aquest sector continua essent l’activitat econòmica principal a la ciutat (el 49 % del total d’activitats econòmiques), tot i que es troba 2 punts per sota de les xifres del 2018. No obstant això, el sector serveis — on s’inclouen els comerciants — cada any aconsegueix un balanç més positiu, que arriba al 33 %, 3 punts per sobre del 2018. En el cas de la restauració, el sector es manté estable englobant el 12 % del total d’empreses de la ciutat.

Cal destacar que, segons les dades aportades, s’ha detectat una tendència a una major rotació dels locals des del 2021, que es manifesta en un 60 % d’obertures, un 29 % de tancaments i un 10 % d’empreses que han canviat de sector. L’àmbit d’hostaleria, avituallaments i serveis per a les persones, de salut i professionals tècnics són els que tenen més volatilitat. Pel que fa al flux de visitants a Olot, els dies amb més concurrència són els dilluns al matí, que coincideix amb el mercat setmanal, els divendres i els dissabtes al matí.

 

Un procediment per marcar els projectes a desenvolupar

L’enquesta que arrenca aquest març és una de les diverses accions que s’han portat a terme els darrers anys per analitzar la situació del sector i determinar els projectes clau. En concret, el juny de 2020, i arran de la pandèmia de la COVID-19, des del Consistori ja es va engegar un qüestionari per mesurar els impactes, així com les principals inquietuds de les empreses i autònoms de la ciutat. L’objectiu de la iniciativa era aproximar-se i visualitzar l’impacte real que la crisi per la COVID-19 havia generat al teixit productiu, empresarial i laboral de la comarca, amb la voluntat de determinar i impulsar accions i mesures per part de les administracions i institucions per combatre’n els efectes i ajudar a mitigar-ne les conseqüències.

En aquell cas, un total de 317 empreses van participar-hi i l’assessorament, la flexibilització de taxes i les ajudes econòmiques van ser les principals necessitats detectades. D’aquesta manera, des de l’Ajuntament d’Olot es va poder remodelar el calendari fiscal amb la flexibilització i condonació de taxes municipals, es va crear un fons econòmic de 205.000 euros per ajudar a empreses, comerços i autònoms de la ciutat a través dels Ajuts Olot 500, es van simplificar i potenciar els serveis a domicili a la ciutat, es va permetre ampliar terrasses i bars per afavorir la reactivació. Alhora, es van impulsar campanyes per al foment del consum local, per exemple: Olot.shopping, «Triem a prop, donem vida a Olot» i la promoció de comerços a través dels mitjans de comunicació locals i comarcals.

Amb el mateix objectiu de reactivar l’activitat comercial i d’hostaleria, es va crear Garrotxa Approp, que ja compta amb 94 establiments, 9.000 usuaris i ha permès gestionar vendes per un import de més de 4,9 M €, donant vida al comerç local i de proximitat.

A més, l’any 2019 es va fer un estudi sobre els hàbits i consum del comerç d’Olot per conèixer la percepció dels consumidors sobre el comerç local i disposar d’una diagnosi dels costums i preferències de compra, i amb què van recollir-se 700 respostes.

 

Nova convocatòria d’ajudes per al lloguer d’activitats econòmiques artesanes

Darrerament, l’Ajuntament d’Olot també ha obert una nova convocatòria d’ajuts al lloguer per a activitats econòmiques artesanes que s’ubiquin al Nucli Antic. Es tracta d’un pas més per donar continuïtat al projecte El Taller dels Sastres, una iniciativa de la mà l’Associació de Creadors de la Garrotxa, La iera, que potencia l’activitat de la zona a través de la dinamització dels locals buits i la instal·lació de tallers de creadors o d’altres activitats econòmiques de caràcter singular.

En aquest cas, el Consistori ofereix un conjunt d’ajudes a artesans i artesanes emprenedors que vulguin sumar-s’hi i revitalitzar el Nucli Antic instal·lant-hi els seus tallers o botigues. Les ajudes poden arribar a cobrir el 50 % de l’import del cost del lloguer des de l’1 de març de 2022 fins a finals de 2023.

Fins ara, el Taller dels Sastres ha permès reactivar fins a cinc espais, potenciar tallers i incentivar el creixement d’artesans com la Bibiana Gerez de L’Atelier, que ha ampliat recentment les instal·lacions del seu local. De manera paral·lela, set activitats del sector de l’artesania han obert les portes al voltant dels locals adjudicats dins el marc del projecte, a la zona del PIAM: Carlota Rodríquez, Glauc Artesania, La Bruixeta, Integra, La Fogaina, Mercè Benavent i Roig de Coure.

"Amb projectes com El Taller dels Sastres aconseguim potenciar la singularitat i el talent, posar en valor l’ofici, la creativitat i la tradició. A més, també podem rehabilitar espais i impulsar la implicació de la ciutadania, així com afavorir la continuïtat comercial a la ciutat treballant per a un consum més responsable i sostenible", destaca la regidora Gemma Canalias.

En aquest sentit, es fa una crida a tots els artesans i artesanes que estiguin interessats a obrir els seus establiments al Nucli Antic d’Olot perquè contactin amb l’entitat o l’Ajuntament d’Olot a través de puntinteresartesanal.cat/, o dirigint-se a les oficines de DinàmiG, ubicades al Cr. Tomàs de Lorenzana, 15, trucant al 972 26 01 52.

 

 

  • C_2_

Enllaços relacionats

Ajuntament d'Olot
© Ajuntament d'Olot - Passeig Ramon Guillamet, 10 - Tel. 972 27 91 01 Fax. 972 27 91 08 - 17800 OLOT - atenciociutadana@olot.cat