10 de febrer de 2020
Us imagineu un mapa de Catalunya amb mes de 100 “Globus” de Geolocalització” que en clicar-los ens informi al voltant de la qualitat del aire? Us imagineu el potencial educatiu que això té si es fa implicant a més de 100 escoles en totes les fases del projecte a partir d’un acompanyament de formadors experts ?
Us imagineu la difusió i transferència de coneixement a que es pot arribar si tot plegat es comparteix entre tots el 100% de centres educatius de Catalunya?
Doncs es el projecte que ha creat i impulsat l’entitat Garrotxina sense ànim de lucre ROBOLOT TEAM, al que hem anomenem EDUCACONT i que va encara més enllà.
S’han iniciat ja la construcció d’unes 40 estacions de qualitat del Aire per part d’uns 20 centres de Terres del Ebre i uns 20 centres a les comarques gironines. El dia 17 d’aquest més s’afegiran uns 20 centres més de BCN, i el proper mes de març, es preveu fer el mateix a les terres de Lleida.
Els resultats els veurem el dia 9 de Maig, dins la 19a edició de Robolot, el ROBOLOT 2020 – ROBOLiot, que treballarà de forma especial IoT ( internet de les coses ) i BIG DATA, però amb propòsits de millora del medi ambient.
EDUCACONT és un projecte col·laboratiu entre centres d'educació de diferents nivells. L'objectiu és mesurar la qualitat de l'aire, especialment (però no de forma exclusiva) en escoles , i compartir les dades entre els participants de el projecte. L'accés a el projecte és lliure, i els materials que es desenvolupin en ell estaran oberts a tots els que vulguin participar.
Aquesta activitat es planteja com un projecte d'investigació dels alumnes en cada localització. Per això s'han seleccionat a 3 sensors específics de baix cost (partícules en suspensió de menys de 2.5 micres, diòxid de nitrogen - monòxid de carboni i temperatura-humitat) que tots els centres han de fer servir. A més s'han desenvolupat alguns recursos mínims (firmware, dissenys 3D, etc.) perquè puguin ser usats en plaques tipus Arduino, també de baix cost. A la web es poden trobar aquests recursos mínims (Documentació).
La selecció de recursos s'ha realitzat de tal manera que puguin participar des centres amb pocs coneixements sobre programació, o pocs recursos econòmics i de personal (que recorreran a la configuració mínima), fins a centres amb més recursos, en els quals a més de la configuració mínima s'incorporin recursos addicionals (altres sensors, plaques de control, comunicacions, etc.).
Cal destacar que es tracta d'un projecte educatiu de caràcter transversal, ja que el desenvolupament de l'activitat permetrà la formació dels alumnes en temes com la química i la física de la contaminació atmosfèrica, la fisicoquímica dels sensors de gasos, els efectes de la contaminació sobre els éssers vius, els sistemes sostenibles en la transició energètica, i la mobilitat sostenible.