El procés participatiu, dividit en 5 fases, permetrà conèixer les principals necessitats i accions prioritàries per al foment de la bicicleta a Olot i estarà permanentment obert a tota la ciutadania.
26 de novembre de 2020
Olot disposa d’una xarxa viària de 141 quilòmetres repartits en diferents tipologies de carrers. Cada dia, de mitjana, es realitzen més de 33.000 desplaçaments, la majoria dels quals són de mobilitat interna i, d’aquests, uns 2.000 es fan en bicicleta. Avui dia, la ciutat disposa d’una desena de quilòmetres de carril bici.
En els darrers dos anys i últimament arran l’afectació de la COVID-19, s’ha notat un increment notable de l’ús de la bicicleta, mitjà que s’ha convertit en un sistema de transport més habitual per a desplaçaments municipals i intermunicipals amb la utilització de la bicicleta elèctrica.
Seguint amb els diversos projectes engegats per potenciar la mobilitat sostenible a la ciutat, la Junta de Govern Local de l’Ajuntament d’Olot d’aquest dijous 26 de novembre ha adjudicat a la cooperativa Raons Públiques el projecte ‘Olot Pedala’; el pla estratègic per al foment de la bicicleta a Olot.
‘Olot Pedala’ contempla cinc fases d’execució i s’allargarà durant 9 mesos. El document resultant es realitzarà a través d’un procés de participació co-creatiu continu obert a tota la ciutadania i que comptarà amb la participació de tots els agents vinculats al món de la mobilitat en bicicleta. D’aquesta manera, s’ha apostat per la realització d’aquesta iniciativa mitjançant un model 100% participatiu que parteix de la recollida i anàlisis de dades a través d’enquestes en línia, visites, entrevistes, espais de participació, activitats o sessions temàtiques.
De moment, el projecte es troba en la fase inicial organitzativa i, les persones que vulguin participar-hi, només cal que enviïn un correu electrònic a olotpedala@olot.cat per sumar-se al procés i rebre tot a la informació de cada una de les accions participatives que es duran a terme. Fins ara, veïnes i veïns d’Olot, responsables d’entitats o institucions vinculades a aquest àmbit com la Unitat de Salut Mediambiental Pediàtrica (PEHSU Garrotxa) o el Centre Logístic de Bicicletes de l’Agència de Turisme Medi Ambiental (ATMA) ja s’han posat en contacte amb l’Ajuntament d’Olot per fer arribar les seves propostes i predisposició a col·laborar en aquesta iniciativa.
Paral·lelament, des de l’Ajuntament d’Olot també s’està treballant en la modificació de l’ordenança de circulació per a la utilització dels vehicles de mobilitat personal VMP així com l’actualització d’alguns aspectes que regulen l’ús de la bicicleta. En aquest sentit, una altra mesura que afectarà properament a la mobilitat de la nostra ciutat és l’entrada en vigor de la recent modificació del codi de circulació que modificarà la velocitat màxima permesa en la majoria dels carrers de la ciutat establint-la a 30 km/h.
Investigació tècnica, mecanismes de coordinació i fases complementàries
Tal com s’ha previst, el pla s’estructurarà en dos eixos de treball: l’establiment d’estratègies per a la promoció i foment de la bicicleta i un altre pensat en la concreció i desenvolupament d’actuacions i accions pel que fa a infraestructures ciclistes.
Els dos eixos comptaran amb la veu i propostes de tots els sectors implicats, des dels centres de salut, fins al conjunt d’empresaris, comerciants, serveis públics i centres educatius així com tothom que hi vulgui participar. D’entrada, durant la primera fase es focalitzarà en la presentació del procés, la identificació dels agents col·laboradors, els principals reptes de la ciutat i la definició de la dinàmica del procés així com els espais de coordinació, gestió i seguiment.
La segona fase consistirà en l’anàlisi participativa a través de la qual es recollirà tota la informació disponible per marcar una diagnosi ajustada a la situació actual. Al llarg de la tercera fase es determinaran els objectius i les accions i activitats a realitzar a través de sessions de treball temàtiques. A la quarta fase es determinaran els mecanismes de control i seguiment del procés i, per últim, en la cinquena fase s’avaluarà tot el procés i es redactarà el document definitiu.
Cada una de les fases – que en alguns casos es portaran a terme de forma paral·lela - es comunicaran i s’informarà al respecte perquè el major nombre d’interessats o agents vinculats de la ciutat puguin sumar-s’hi. L’Ajuntament d’Olot forma part des de finals de 2019 (l’adhesió es va acordar en el plenari del passat mes de desembre) de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 que té per objectiu retornar el protagonisme a aquest mitjà de transport. Una prioritat que també es contempla des de l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible de les ciutats, de la qual Olot també en forma part.