Ajuntament d'Olot
Ajuntament d' Olot

RENOVACIÓ DE LA INSCRIPCIÓ AL PADRÓ MUNICIPAL D’HABITANTS

Les persones > Padró

Descripció

És la sol·licitud de renovació de la inscripció al Padró municipal d’habitants de les persones estrangeres no comunitàries, sense autorització de residència permanent (llarga durada), que han de realitzar periòdicament cada dos anys.

 

Observacions:

El tràmit és intransferible per a les persones majors d’edat (l’ha de fer la persona interessada), excepte que s’aporti poders notarials específics per a fer el tràmit o bé, d’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, mitjançant declaració en compareixença personal de la persona interessada davant un funcionari competent.
La renovació dels menors d’edat l’han de fer els seus representants o tutors legals.
Aquest tràmit consisteix en la renovació de la inscripció padronal, per tant, només es pot fer en el municipi on està empadronada la persona interessada.
Tal i com s’ha indicat anteriorment, la no renovació comporta la baixa de la inscripció al Padró municipal d’habitants per caducitat, declarada i anotada per resolució de l’Alcalde o persona que delegui i sense audiència prèvia a l’interessat.
Si la persona interessada realitza una alta per canvi de residència o omissió, s’inicia un nou termini de dos anys per a la renovació.

S’acceptaran documents caducats amb sol·licitud de renovació que no faci més de 6 mesos de la data de presentació o amb cita prèvia per a la renovació o expedició de nou document. Si s’aporta resolució administrativa d’autorització de la renovació, aquesta haurà de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d’alta al padró municipal d’habitants.

Si existeixen indicis que facin dubtar que el ciutadà o la ciutadana segueixi residint, o d’alguna de les dades declarades, abans de validar la renovació de la inscripció padronal, l’Ajuntament, una vegada presentada la corresponent sol·licitud per part de la persona interessada, ordenarà els actes de tràmit necessaris per a comprovar la veracitat de de les dades que consten a la sol·licitud, dictant la corresponent resolució.

Qui ho pot demanar

Les persones estrangeres, majors d’edat, no comunitàries, empadronades a la ciutat d’Olot des de fa dos anys de la data de la seva alta al padró o de la data de la darrera renovació de la inscripció padronal i que:
- No siguin ciutadans d’Estats membres de la Unió Europea o Suïssa, Noruega, Islàndia, o Liechtenstein.
- No disposin d’autorització de residència de llarga durada (permís de residència permanent).

Els representants legals dels estrangers menors d’edat, no comunitaris, sense autorització de residència de llarga durada o majors d’edat incapacitats legalment.

Les persones menors d'edat majors de 16 anys poden actuar com a emancipades a efectes padronals, sempre i quan el domicili sigui diferent al dels seus progenitors. Així mateix, també tindran la condició d’emancipats els menors d’edat casats.

Com es fa

L’Ajuntament d’Olot envia una carta d’avís de renovació de la inscripció padronal a les persones afectades uns mesos abans de la data de caducitat, per tal que es personin davant de l’Oficina d’atenció al ciutadà en un termini màxim d’un mes de la data d’expedició de la carta.
Es sol·licita exclusivament de manera presencial, presentant la documentació necessària davant de l’Oficina d’atenció al ciutadà.
Es recomana sol·licitar cita prèvia des del següent enllaç: https://citaprevia.olot.cat/
L’Oficina d’atenció al ciutadà comprova que s’hagi presentat tota la documentació necessària i la persona interessada, o el seu representant o tutor legal, signa la sol·licitud de renovació de la inscripció i, seguidament, es procedeix a realitzar la renovació al Padró municipal d’habitants.
El departament gestor comprovarà que la tramitació s’hagi realitzat de forma correcta i procedirà a la seva validació definitiva.
Quan així es sol·liciti, i amb la validació definitiva del tràmit, la mateixa Oficina d’atenció al ciutadà podrà expedir el volant i/o certificat d’empadronament.

Documents necessaris

Els documents han de ser originals i vigents.

Els documents a presentar han d’estar escrits en català o castellà. En cas contrari, caldrà aportar també la traducció oficial del document (traductor jurat o pel consolat del país emissor) en català o castellà.

Per tal de conèixer quins són els documents necessaris, cal consultar l’apartat de “Documentació adjunta”:

  1. Documentació per a acreditar les dades d’identificació.
  2. Documentació per a acreditar les dades de l’habitatge (en el cas de canvi de domicili o que sigui necessari acreditar la titularitat del domicili).
  3. Documentació per a acreditar la representació legal en el cas dels menors d’edat i/o majors d’edat incapacitats.

 

  • Models d’impresos:

Els impresos que s’aportin hauran de ser originals i degudament complimentats i signats.

Els teniu disponibles a l’apartat “Documentació adjunta”:

  1. Autorització de representació per a majors d'edat.
  2. Autorització del titular de l’habitatge.
  3. Acceptació d’inclusió persona major d'edat empadronada.

La informació facilitada en aquest apartat, fins i tot la que consta a l’apartat de “Documentació adjunta”, és de caràcter orientatiu. L’Ajuntament d’Olot es reserva el dret d’exigir la documentació que consideri oportuna per tal d’acreditar la veracitat de les dades.

Aquells supòsits que no s’han tingut en compte aquí, us recomanem que consulteu prèviament la documentació requerida a l’Oficina d’atenció al ciutadà.

Quan es pot demanar

- Quan es rebi la carta d’avís de caducitat de la inscripció padronal.
- Quan la persona interessada, al personar-se davant de l’Oficina d’atenció al ciutadà, se li informa que la seva inscripció padronal està pendent de renovar.
- Quan hagin transcorregut 2 anys de la seva alta al padró o de la darrera renovació. La sol·licitud de renovació caldrà presentar-la amb suficient antelació a la data de caducitat.

Legislació:

Llei 4/1996, de 10 de gener, que modifica la Llei 7/1985, de 02 d’abril, que regula les bases de règim local.
Llei orgànica 14/2003, de 20 de novembre de reforma de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener sobre drets i llibertats dels estrangers.
Decret 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de la llei municipal de règim local de Catalunya.
RD 1690/1986, d’11 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de població i demarcació territorial de les entitats locals.
Resolució de 17 de febrer de 2020, sobre instruccions tècniques als ajuntaments sobre gestió del padró municipal, modificada per Resolució de 3 de febrer de 2023 de la Presidència de l'Instituto Nacional de Estadística i la Dirección General de Cooperación Autonòmica y Local.
Acords de la Comissió permanent del Consell d’Empadronament.
Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Tràmits relacionats

Volant/certificat d’empadronament.
Volant/certificat d’empadronament històric.
Alta al Padró municipal d’habitants per naixement.
Modificació per canvi de domicili.
Certificat de primera acollida.
Informe d’integració social.
Informe municipal per a l’arrelament familiar amb exempció de contracte de treball.
Informe municipal per a l’arrelament social.

Import

Tràmit gratuït.

Termini

La renovació de la inscripció padronal és immediata si s’aporta la documentació necessària i la sol·licitud reuneix els requisits formals per tal de ser admesa.
En qualsevol altre cas, el termini màxim per a resoldre l’empadronament és de tres mesos a partir de la data de sol·licitud.
El termini de validesa de la inscripció és de dos anys, si no hi ha una alta al Padró posterior o renovació de la mateixa o no s’obté l’autorització de residència de llarga durada.
Les persones estrangeres sense autorització de residència de llarga durada, que no renovin periòdicament cada dos anys la seva inscripció padronal i amb resolució de l’Alcalde o persona qui delegui, es declararà i anotarà la baixa per caducitat, d’acord amb el que estableix l’article 16 de la Llei de Bases de règim local.
No obstant això, també l’empadronament pot ser modificat, abans dels dos anys, en el supòsits següents:
- La persona interessada sol·licita a l’Ajuntament un canvi de domicili dins del mateix municipi.
- La persona interessada s’empadrona en un altre municipi de l’Estat espanyol o es dóna d’alta a una oficina consolar a l’estranger, en el cas dels espanyols, i l’administració competent procedeix a donar-la de baixa al Padró d’habitants del municipi d’origen.
- La persona interessada estrangera, que sol·licita la baixa al Padró municipal d’habitants d’Olot per trasllat fora de l’Estat espanyol.
L’Ajuntament pot actuar d’ofici i donar de baixa, abans de la data de caducitat de la inscripció, a la persona afectada en els supòsits previstos en la legislació vigent.

Formes de tramitació

Presencial

Ajuntament d'Olot
© Ajuntament d'Olot - Passeig Ramon Guillamet, 10 - Tel. 972 27 91 01 Fax. 972 27 91 08 - 17800 OLOT - atenciociutadana@olot.cat